אבחון והכוונה חינוכית

אבחון והכוונה חינוכית

אבחון בעיני הוא תהליך התערבות פסיכולוגי. 
אמנם הוא מיועד בראש ובראשונה לאתר את הקשיים הלימודיים, שכליים, רגשיים שהילד מתמודד איתם וכן לתת למורה ולהורים הנחיות כיצד לעזור לילד. אולם במהלך האבחון, נוצר קשר אישי ביני לבין הילד. 
קשר זה כמו כל התערבות פסיכולוגית מאפשר לי לשקף לילד את קשייו ואת החוזקות שלו, לאפשר לו חוויה בינאישית ולתת לו פידבק על יכולות התקשורת שלו.

אבחון פסיכולוגי:
זהו אבחון שמטרתו לקבל תמונה מקיפה של עולמו הפנימי ושל אישיותו של הנבדק. האבחון הפסיכולוגי יכול לסייע במקרים בהם אבחנתו של הילד אינה ברורה, או כשהתהליך הטיפולי –או העזרה הלימודית אינם מקדמים אותו, או במקרים בהם יש ספק לגבי סוג ההתערבות הטיפולית המתאימה ביותר לו.

האבחון הפסיכולוגי כולל מספר חלקים:
שאלון חינוכי: אשר ימולא על ידי הצוות המכיר את הילד במסגרת החינוכית. על מנת לקבל תמונה כוללת של התנהגותו בבית ובמסגרת החינוך.

ראיון עם ההורים: ראיון מקיף עם ההורים בו הם נשאלים לגבי התפתחות הילד, אירועי חיים משמעותיים במשפחה, והיסטוריית הקשיים הלימודיים, רגשיים, התנהגותיים ו/או בין אישיים אשר הביאו אותם לפנות אל האבחון.
ראיון אישי: הראיון נועד להכיר את הילד, לבנות את האמון הדרוש, ובעזרת שיחה לבדוק היבטים שונים כמו יכולת יצירת קשר בינאישי, בישנות, לחץ וחרדה. השיחה יכולה לתת תמונה ברורה יותר לגבי עולמו של הילד, השקפותיו והקשיים עמם הוא מתמודד בחיי היום יום.

מבחנים קוגניטיביים: במבדקים אלה נבדקת רמת האינטליגנציה של הנבחן, וקשייו או יכולותיו בתחומים הגרפו-מוטורי, כישורי קשב וריכוז, זיכרון, תפיסה מרחבית, כישורים שפתיים ועוד. הערכת האינטליגנציה מספקת מידע בנוגע לנקודות החוזק והחולשה של הנבחן, מאפשרת להעריך את הפוטנציאל השכלי , ולבחון כיצד הקשיים הלימודיים קשורים להיבטים קוגניטיביים כחלק ממכלול אישיותו של הנבדק. וכן להתייחס לאינטראקציה של גורמים רגשיים עם גורמים קוגניטיביים. 

מבחנים השלכתיים: התחום הרגשי נבדק באמצעות מבחנים השלכתיים. במבחנים ההשלכתיים הגירויים המוצגים הם גירויים עמומים הניתנים לפירוש במגוון רחב של דרכים, כל נבדק מגיב אליהם באופן שונה אשר משקף היבטים אישיותיים. ממבחנים אלה ניתן ללמוד על על תכנים מרכזיים המעסיקים את הנבדק, דפוסי יחסים בין אישיים, תפיסה עצמית, רמת הכוחות ושאיפות, יכולות חברתיות, מוטיבציה, יצירתיות, מנגנוני הגנה מרכזיים ועוד. חשוב להבין את ההיבטים הרגשיים הנלווים לקשיים בתחום הלמידה, שכן פעמים רבות מקור הקשיים הלימודיים הוא רגשי.

תצפית: במהלך האבחון אני מתרשמת מתפקודו של הנבחן בזמן האבחון. תצפית זו בהתנהגותו יכולה ללמד על בעיות בקשב, סגנון עבודה וכן על רמת חרדה המשפיעה על תפקודו, סגנון התמודדותו עם אתגרים, מידת העצמאות או התלות במבוגר, איכות הקשר הבין אישי שהוא יוצר, התמודדותו עם תסכולים ועוד.

לאחר האבחון אני עורכת אינטגרציה של המידע וכותבת דו"ח פסיכולוגי המציג תמונה כוללנית של תפקודו הקוגניטיבי והרגשי של הנבדק. המלצות האבחון יתייחסו לסוג הטיפול המתאים, המסגרות החינוכיות המתאימות, המלצות להתאמות בלמידה, ולהוראה מתקנת.

ממצאי הדו"ח נמסרים להורים, בשיחת המשוב אני דנה איתם במשמעות הממצאים ומשתפת אותם בהמלצות הטיפוליות הנובעות מממצאי האבחון.
התהליך האבחוני כולל בין שניים לארבעה מפגשים אבחוניים ושני מפגשים עם ההורים.
אבחון פסיכודידקטי
אבחון זה משלב שני סוגי אבחון: אבחון פסיכולוגי, שתפקידו להעריך את החוזקות הקוגניטיביות והרגשיות של הילד לצד הקשיים הקוגנטיביים והרגשיים שלו. וכן אבחון דידקטי, שתפקידו לאתר ולסווג לקויות למידה . באבחון זה בוחנים את תפקודי השפה והלמידה, מנגנוני הלמידה, תפקוד גרפו-מוטורי, תפקודי זיכרון וכן מעריכים תפקודי קשב ופונקציות ניהוליות. 
אבחון הדלגה
למי מיועד האבחון: אבחון הדלגה לכיתה א' הינו אבחון הנערך לשם בירור הקדמת המעבר מגן חובה לכיתה א', לילד שאינו שייך לשנתון. התאריך הקובע בשנתון שמעבר לו ילד נשאר בגן חובה ועד אליו ילד עולה לכיתה א' הוא 31/12 בשנה בה נולד. 
בכל שנה ילדים שנולדו לפני ובתאריך זה עולים לכיתה א'. ילדים שנולדו אחריו עולים לגן חובה ובמידה והוריהם מעוניינים לרשום אותם לכיתה א' - חייבים אבחון הדלגה.  

התחומים הנבדקים באבחון הדלגה של ילד גן:
  • תפקוד במסגרת החינוך: דווח מהגננת לגבי תפקודו של הילד בהשוואה לבני גילו. 
  • תפקוד בבית והיסטוריית ההתפתחות: בעזרת ראיון מקיף עם ההורים בו הם נשאלים לגבי התפתחות הילד, אירועי חיים משמעותיים במשפחה. 
  • תחום קוגנטיבי: נבדקת רמת האינטליגנציה של הילד, סגנון חשיבה יחסית לנורמות תואמות גיל, כישורי קשב וריכוז, זיכרון, תפיסה מרחבית, כישורים שפתיים ועוד. 
  • תחום רגשי: התייחסות לבשלות רגשית, דפוסי יחסים בין אישיים, תפיסה עצמית, יכולות חברתיות, מוטיבציה, יצירתיות, , סגנון התמודדותו עם אתגרים ועם תסכול, מידת העצמאות ותפיסה של בני גילו והמבוגרים סביבו.
  • תחום גרפו-מוטורי: מוכנות לכתיבה ויכולות גרפיות.

אפשר לשקול לחיוב הדלגת ילד גן לכיתה א' כאשר תפקודו בכל תחומי ההתפתחות: קוגניטיבי, התנהגותי, מוטורי, שפתי, רגשי וחברתי, גבוה משמעותית מהמצופה מבני גילו.
Share by: