מי עוזר להורים

מי עוזר להורים לילד עם צרכים מיוחדים ולמה חשוב מנהל טיפול?


הצורך במתכלל טיפולים או ניהול טיפול רב מקצועי, הוא אחד האספקטים של טיפול בילד עם צרכים מיוחדים. אספקט זה קשור הן למערכת החינוך והן להורים ולטיפולים הניתנים מחוץ למערכת החינוכית. 

משרד החינוך ממליץ לשתף את ההורים בבניית התוכנית הטיפולית בילד, אולם בשטח, במסגרת החינוכית, לא תמיד נתפסים ההורים כחלק מצוות המטפל בילד ולכן הם מיודעים על התוכנית ולא שותפים לה. במסגרות חינוך בהן ההורים כן שותפים לבניית התוכנית הטיפולית, יש צורך בהדרכה להורים במטרה ליצור בסיס משותף. 

כוונתי כאן לא להדרכה הנוגעת לתפקידם כהורים, אלא להסברים על השפה המקצועית ועל מהות הצוות הרב מקצועי. בחינוך המיוחד ישנם מושגים רבים, אשר מוכרים לאנשי הצוות אך אינם מוכרים להורים, למשל הבדל בין ועדת השמה לועדת שילוב, או מהי ועדת אפיון וזכאות. הבדל בין מטפל ריגשי למטפל התנהגותי. למה מבקשים אבחון פסיכודידקטי או פסיכולוגי או פסיכודיאגנוסטי. על מנת שהורים יוכלו לקבל החלטות משותפות עם הצוות עליהם ללמוד ולהכיר את המושגים ולדעת כיצד אותם כיצד להיות חלק מצוות. לא תמיד בצוות החינוכי יש מי שמלמד או מדריך את ההורים לכך.

מורכבות הטיפול אינה מסתיימת כאן. הרצון לעזור לילד, על ידי השלמת הטיפול בו, בתחומים שאינם ניתנים במערכת החינוך. מביא את ההורים לרכוש טיפולים פרטיים, או לצרוך אותם במערכת הבריאות. הניסיון מלמד כי לא בכל מקרה "כל המוסיף הרי זה משובח". במקרים בהם לא קיים תיאום בין הצוות במסגרת החינוכית למטפל החיצוני, נגרעת יעילות הטיפול. כך למשל פגשתי לא פעם, מטפל פרטי שראה את הילד בסיטואציות שאינן דומות לסביבה החינוכית, התנהגות הילד היתה שונה, המטפל התרשם ממנו באופן שונה ולכן המלצותיו להורים לא תאמו את המלצות הצוות החינוכי או הטיפולי בבית הספר. הדבר הביא לבלבול אצל ההורים ואף פגע באמון שלהם במערכת. 

מיהו המתכלל? אמנם ברור שיש צורך באדם שינהל את הטיפולים השונים, אך כאן עולה השאלה לגבי תפקידו של מנהל טיפול. האם האדם אדם שמנהל את הטיפול בתוך מערכת החינוך, ומתאם את עבודת הצוות הרב מקצועי יכול לנהל את הטיפול המורכב גם עם גורמים חיצוניים לה? אולי ההורה הוא שצריך לשמש כמנהל טיפול של ילדו , ובמקרה כזה, מי מעניק לו לווי והדרכה? וכיצד מכשירים אותו לנהל טיפולים מקצועיים?

Share by: