לפתח משמעת ולהשאיר לילד יכולת בחירה

לפתח משמעת ולהשאיר לילד יכולת בחירה


חשוב שילדים ידעו לבחור. הבחירה מאפשרת תחושת שליטה וגם מפתחת יכולת עמידה בפני תסכול, כי בכל פעם שאני בוחרת בדבר אחד אני מוותרת על האחר. כשמדובר בילדים לא תמיד יש להם בחירה או יכולת שליטה ולכן נשאלת השאלה, איך לתת לילד לבחור אבל לקבוע עבורו חוקים ? כהורים אתם אלה שמחליטים מה הערכים החשובים לכם, ואיך אתם רוצים לחנך את הילדים שלכם. ילדים גדלים בבית שאופיו נקבע בעיקר על ידי הוריהם ולא על ידם. במילים אחרות הורות זה לא דמוקרטיה ולא שיוויון עם הילדים. לא שוויון בזכויות וגם לא שוויון במידת האחריות. אבל( תמיד יש אבל) אבל גם ילדים אוהבים להרגיש שיש להם שליטה במצב. הם אוהבים לבחור מה הם יעשו ומה מתאים להם. נראה כי יש כאן סתירה, מצד אחד, אין ספק שחשוב לתת לילד את היכולת לבחור, כי כך הוא יחוש שיש לו שליטה על חייו ויגדל להיות עצמאי ואחראי לעצמו. מצד שני, אתם ההורים קובעים חוקים והילד צריך להשמע להם, גם כשלא מוצא חן בעיניו. 

אז מה עושים? 

לעיתים כשהורים קובעים כלל ילד אינו מרוצה ומנסה לבטל את ה" חוק הביתי" שנקבע עבורו. דרך אחת למנוע מריבות היא להציע לילד בחירה. בתנאי שזו בחירה שאינה מבטלת את הכלל שאתם קבעתם . חשוב לתת אלטרנטיבות שמקובלות עליכם ההורים ומומלץ שתהיה אפשרות בחירה בין 2-3 אלטרנטיבות..  

לדוגמא: סידור חדר. למרות שלרובנו נדמה שהיינו יותר מסודרים כילדים, נראה כי העובדות בשטח לא תומכות בכך ורוב הילדים לא אוהבים לסדר את החדר. המשימה שלכם ההורים לדאוג לכך שהם גם לא ישנאו לסדר את החדר. וגם יסדרו אותו. אז קבלו החלטה, מתי אתם רוצים שיסדרו, או איך ובתוך ההחלטה הזו הציעו אלטרנטיבות. למשל: "אתה רוצה לסדר את החדר לפני או אחרי המקלחת?".." את רוצה לסדר את החדר לבד או שאני אעזור לך?".. "את רוצה לסדר את הלגו ואני את הבגדים או להיפך?"

כך למשל אם החלטתם להגביל זמן מסכים לשעתיים ביום, תוכלו לבדוק איתו אם רוצה לפצל לשעה שעה או שעתיים רצוף . אם החלטתם שחייב לאכול ירק בארוחה תשאלו אם מעדיף סלט עם או בלי בצל, או אם רוצה מלפפון או עגבניה. -2 אפשרויות, שלא מבטלות את הכלל.

כאשר ילד מקבל שליטה, הוא מפתח בטחון עצמי. כאשר הוא בוחר, הוא מפתח חשיבה ואחריות כי בכל בחירה יש ויתור על בחירה אחרת. כאשר הבחירה אינה מבטלת את הכלל שקבעתם, הוא לומד להשמע לחוקים ולחיות בחברה.

Share by: