בעיות חברתיות בגילאי בית הספר היסודי

בעיות חברתיות בגילאי בית הספר היסודי


בכל גיל מתפתח אצל הילד שלכם היבט רגשי אחר. בדיוק כמו הגוף הפיזי כך גם האישיות, מתפתחת בשלבים . בגילאי בית הספר היסודי המטלה ההתפתחותית המרכזית של הילד היא הסתגלות לדרישות החברה. לילד בגיל זה רצונות ודעות משלו ויכולת לעצמאות במיומנויות היום יום. בגיל 6 הוא יכול להתלבש לבד, או להתקלח בעצמו, בגיל 8 הוא יכול ללכת לבד לבית הספר או לחברים, בגיל 9 ניתן להשאירו לבד בבית והוא יכול לבטא עצמו בשפה ברורה ועשירה. 

העובדה שהילד פחות ופחות תלוי בכם ההורים, מאפשרת לו להיות יותר עצמאי, ולהתרחק מכם גם ברמה הרגשית וכן להתקשר רגשית לבני הגיל שלו. בגיל זה הילד לומד להסתדר עם חברים ולקחת חלק בפעילויות חברתיות.

ההתחברות עם בני גילו בבית הספר היסודי נעשית קודם כל על ידי קבלת נורמות הקבוצה. כאשר הוא מבין שלקבוצה יש נורמות הוא צריך גם לוותר על מקומו המרכזי בעולם. נקודה זו חשובה, היא חלק מרכזי בהתפתחות הרגשית היא דורשת גם הבנה שכלית וגם הפנמה רגשית. להיות מלך, או שליט מרכזי זו תחושה נהדרת של שליטה, אבל תחושה זו מלווה בדידות. אם אני רוצה להשתייך לקבוצה, עלי לוותר על מקומי המרכזי, לקבל את דרישות הקבוצה , לוותר למען החברים.

המעורבות החברתית חשובה כי היא מסייעת להתפתחות הזהות של הילד, תורמת לחיזוק ביטחונו העצמי, ליכולתו לדחות סיפוקים ולהתחשב באחרים. יכולות אלה דרושות לילד לא רק כדי למצא את מקומו החברתי, אלא גם כדי להתמודד עם הדרישות הלימודיות בבית הספר.    

עליכם ההורים לאפשר לו לעבור תהליכים אלו. למרות עצמאותו היחסית, הוא עדיין תלוי בכם ולכן חשוב שתהיו מעורבים בתהליכי הלמידה שלו ובפעילות החברתית.

אולם תהליך זה אינו פשוט לילד וגם לא לכם ההורים. כדי שהילד יהיה מסוגל להתרחק מהוריו ברמה הרגשית, עליו להיות בטוח בקשר עימם, להפנים את הזהות של הוריו בתוך הזהות שלו. נראה כאילו יש כאן דבר והיפוכו. ואכן, במקרים רבים, התפתחות רגשית זו מלווה קונפליקטים פנימיים, יתכן כי הילד יחוש זעם כי עדיין תלוי בהוריו, או להיפך ,יתקשה להתחבר לבני גילו ולכן יתקשה לדחות סיפוקים, יתקשה במצבי תחרות, או ימשיך לגלות בהוריו תלות שאינה תואמת לגילו. 

ילדים המתקשים להסתדר בחברת בני גילם מוטרדים וסובלים מכך. (גם אם לפעמים הם אומרים שלא איכפת להם). במידה ואתם חשים כי הוא לא מצליח להתחבר לבני גילו, או שהדרך שלו להתחבר היא באלימות, או שאתם רואים שהוא מתקשה להפסיד. אני ממליצה לכם לפנות למחנכת או ליועצת ולחשוב איתן כיצד ניתן לעזור לו במסגרת בית הספר. אם אין שיפור יתכן שהילד צריך עזרה רגשית. טיפול פרטני או טיפול משותף הורה ילד, יכול לעזור לו להתגבר על הקושי שמונע ממנו להתחבר עם בני גילו.

Share by: