התמכרות למסכים אצל ילדים ובני נוער

התמכרות למסכים אצל ילדים ובני נוער


המסכים הם חלק בלתי נפרד מחיינו. כולנו מדברים בסלולרי, צופים בטלוויזיה, עובדים עם המחשב. לפעמים כהורים אנו מרגישים שהילדים מגזים. אולי הוא לא משקיע בשעורי הבית, או שהילדה כבר לא נפגשת עם חברות כמו בעבר. מצב רוחו רגזני ונראה כי המחשב השתלט על חייו. למרות זאת הורים רבים תוהים האם אפשר בכלל להתייחס לפעילויות יום יומיות כמו שימוש בטלפון או צפייה בטלוויזיה כאל התמכרות, ואם כן איך נדע היכן עובר הגבול בין שימוש מוגזם להתמכרות ?

מהי התמכרות?
התמכרות, קשורה להפעלת מערכת החיזוק במוח. מחקרים מצביעים על כך שההשפעה הנוירולוגית על המוח שלנו דומה כשמדובר בהתמכרות להתנהגות כמו ספורט ושימוש במסכים בדיוק כמו בהתמכרות לחומרים כגון סמים ואלכוהול. העיסוק בהתנהגות הספציפית גורם להפרשה של חומרים עצביים במוח, אשר יוצרים תחושת עונג ורגיעה. ניתן להסתכל על ההתמכרות כמעין הפעלת יתר של מערכת החיזוק, כך שגירוי מסוים (למשל צריכת אלכוהול או משחק מחשב) מחוזק בצורה מוגזמת וההתנהגות שמוכוונת להשגתו "משתלטת" על הפעילות המוחית. במצב זה, ההתנהגות חוזרת על עצמה שוב ושוב, על חשבון עבודה, לימודים, שינה וללא התחשבות בהשלכות השליליות שלה. 

איך אזהה שהבן או הבת שלי מכור/ה למסך?
כהורים עליכם לבדוק כמה מהסימנים הבאים מתקיימים אצל הבן/בת: מבלה שעות רבות מול המסך, יש ירידה בתפקוד הלימודי שלו, ירידה בקשרים החברתיים. קשה לו להתרכז בדברים אחרים, הוא עצבני כשהוא לא במחשב, גם כשהוא מבטיח לנו שיפחית את הזמן המוקדש למחשב הוא לא מצליח לעשות את זה. הוא מנסה להסתיר מאיתנו את הזמן הרב שהוא במחשב או בטלפון, אם נשאל אותו יאמר לנו שכאשר הוא לא משחק הוא חושב על המשחק או על הזמן שבו יחזור להשתמש בטלפון. ככל שיש יותר סימנים כך רבים הסיכויים שמדובר בהתמכרות.
חשוב לזכור כי גם כאשר לא מדובר בהתמכרות, צפייה ממושכת במסכים עלולה לגרום למגוון בעיות כמו השמנה וסכרת או דיכאון תחושת בדידות וקשיים חברתיים. 

מה אפשר לעשות?
לא כל מי שמבלה זמן רב מול המסך הוא מכור. ולכן בשלב ראשון עלינו להרחיק את הילד מהמסך. כדי לעשות זאת אנחנו המבוגרים צריכים לתת דוגמא, בכך שנגביל את השימוש שלנו במכשיר ונקבע חוקים משפחתיים. למשל בזמן הארוחה המשפחתית, להניח את כל הסלולרים ולא לענות ( גם לטלפון דחוף מהעבודה). חשוב לתת אופציה אחרת מה לעשות במקום השימוש במסך, למשל לעזור לו לבחור חוג במתנ"ס , לעודד אותו לעשות פעילות ספורט כלשהיא, ואף להציע פעילויות משותפות (משחק מונופול משותף, או יציאה יחד להליכה).
כיום קיימות אפליקציות שבעזרתן ההורים יכולים לשלוט על זמן הגלישה של הילד בסלולר. יש להחליט מה הזמן היומי שאנו מאפשרים לילד להיות בסלולרי ולשתף אותו בשינוי מראש.
 במצבים בהם נראה שאיננו מצליחים להגביל את זמן השימוש שלו במסך, או כשתהיה לנו תחושה שהמסך הפסיק לשמש אמצעי בידורי, והפך לכלי לוויסות עצמי , כדאי שנפנה לטיפול פסיכולוגי. 

במסגרת הטיפול 
נזהה את הגורמים שהביאו לשימוש המוגזם במחשב. נשתמש בטכניקות להגברת השליטה בדחפים, לעיתים קרובות נעבוד גם על חיזוק מיומנויות חברתיות, זיהוי רגשות, וכלים לוויסות רגשי. 

Share by: