למי מתבגרים פונים לבקשת עזרה?

למי מתבגרים פונים לבקשת עזרה?


היכולת לפנות ולבקש עזרה הינה אחת ממגוון דרכי התמודדות של האדם בזמן מצוקה ונחשבת לאחד מגורמי החוסן עם זאת, יכולת זו אינה מובנת מאליה ולעיתים קרובות אנשים נמנעים מבקשת עזרה.

אחד הגורמים המרכזיים שמונעים פנייה לעזרה לאנשי מקצוע הוא הסטיגמה. סיבה נוספת היא קיומה של עמדה אמביוולנטית וחשדנית כלפי הטיפול. עמדה זו מאופיינת בחששות מחשיפה אישית, מאבחון, או מכל דבר אחר שמאיים על תחושת החופש האישית של האדם.

הימנעות דומה קיימת גם כאשר מדובר בפנייה לעזרה ממקורות ללא סטיגמה כמו מורים, או חברים. הסיבות הנפוצות להימנעות כאן הינן תפיסת הפנייה לעזרה כהודאה בתלותיות וכחוסר מסוגלות להתמודד עם קשיים באופן עצמאי, תחושות בושה, או חשש שלא יאמינו להם.

למי בני נוער פונים? מחקרים מראים כי בני נוער בכתות ז-י"ב אשר חווים קשיים לימודיים או מצוקות אישיות, מעדיפים לפנות לעזרה אל הורים ואל חברים, יותר מאשר אל מורים, יועצת חינוכית, פסיכולוג, או אינטרנט. כאשר מדובר במצוקה אישית, ההבדל אף גדול יותר. כ 40%-60% בני נוער דווחו כי יפנו להורים וחברים לעומת 15% בלבד שאמרו כי יפנו לצוות בית הספר או לתמיכה באינטרנט. 

גם כאשר המקור למצוקה הוא גורם בתוך בית הספר, כמו בריונות והצקות של ילדים אחרים, צוות בית הספר היה בין העדיפויות האחרונות לפניה לעזרה ותלמידים העדיפו להיעזר בחברים ובהורים. 
הסיבות בגללן נמנעים תלמידים מפנייה לעזרה למורים הן חוסר מודעות למי לפנות, העדר קרבה רגשית, או תחושה שהמורים אינם זמינים.  

תפקיד ההורים: למרות ההנחה הרווחת כי בגיל ההתבגרות, בני הנוער מתרחקים מהוריהם וסומכים רק על חבריהם, הרי שמחקרים מראים כי בעת מצוקה, בני הנוער סומכים על הוריהם בדיוק כמו על חבריהם. ואף יותר מכך, במחקרים על בני נוער עם קשיים רגשיים נמצא כי להורים חשיבות מרכזית ביכולתם לשמש גורם תמיכה. ההורים יכולים בעזרת הפחתת בקורת, פיתוח תקשורת משפחתית המעודדת הבעת רגשות, יוזמה של שיחות על מצבו ועל הסבל בו שרוי, הצעות לפניה לעזרה וכן פנייה בעצמם לעזרה של מטפל. בעזרת כל אלה יכולים ההורים להפחית את סבלו של הנער, לעזור לו להתמודד עם קשייו ואף לשכנעו לפנות לטיפול פסיכולוגי . 
מכאן עולה תפקידם המרכזי של ההורים כמקור תמיכה לילדם במצבי מצוקה. והחשיבות לכך שיוכלו לבנות עימו יחסי קרבה, אמון ופתיחות אשר יקלו עליו לפנות אליהם לעזרה בעת צרה.

מקורות:
איזיקוביץ' צ. ולב-ויזל ר. (2016). אלימות כלפי ילדים ובני נוער בישראל: בין שכיחות לדיווח גורמים מעודדים מול גורמים מעכבים דיווח. דו"ח מחקר למשרד החינוך.
קאים, ז. ורומי, ש.(2014) נכונות לפנות למקורות סיוע בבעיות אישיות מתבגרים במצבי סיכון ומתבגרים נורמטיביים חברה ורווחה: רבעון לעבודה סוציאלית,   

Share by: