בעיות התארגנות אצל ילדים

בעיות התארגנות אצל ילדים


האם מוכרות לכם השאלות הבאות?
למה הצעצועים שלו מפוזרים בכל הבית?
למה הוא תמיד שוכח את ספר חשבון בבית, אבל שוכח את המפתח בבית הספר?
איך אני יכול ללמד אותה לצחצח שיניים ולהתלבש בבקר בזמן סביר? לפני שתגיע שעת הצהריים?
איך אני גורמת לה לסדר תיק בעצמה? 
שאלות אלה ואחרות אופייניות להורים שילדם סובל מבעית התארגנות. 

התארגנות פרושה לבצע משהו מהתחלה ועד הסוף בצורה יעילה וחלקה. ילדים עם קשיי התארגנות מאופיינים בפיזור דעת, בשכחה, מתחילים משימות ולא מסיימים, "מושכים" זמן ועוד. בעיית התארגנות יכולה לנבוע מסיבות שונות. היא יכולה להיות חלק מהפרעת קשב וריכוז, היא יכולה לנבוע מקשיי ויסות או מקשיים במערכת החישה ובחלקה אף מהרגלים לקויים. לעיתים הילד עם קשיי ארגון הוא מאד אימפולסיבי, עונה לפני ששמע את השאלה, מתפרץ או פועל לפני שחושב על התוצאות. לפעמים בדיוק הפוך, הוא יכול להיות איטי, חששן, מהסס לפני שפועל ותמיד חושב ורק אז פועל, ולכן נראה כאילו תכנן את מה שיעשה. בכל מקרה הקושי בארגון יביא למטלות שלא מסתיימות, לחפצים מפוזרים במקומות שונים ועוד.

כהורים יש לנו השפעה, ואנו יכולים לעזור לילדנו להיות יותר מאורגנים. ראשית עלינו לבדוק האם גם לנו קשיים דומים בהתארגנות, ולחשוב אם וכיצד התגברנו עליהם. אמנם נוכל לבקש מהילד להתגבר על קשיים אך לא נוכל לצפות שיעשה זאת, אם אנחנו לא משמשים לו דוגמא. 

ואביא כאן שתי אפשרויות נוספות בעזרתן תוכלו לעזור לו:

  1. שיקוף של הצלחות- ציינו בקול את הצלחותיו וחזקו אותו על כך. למשל כשמתעורר בבקר: "כל הכבוד שקמת היום בזמן....איזה יופי שזכרת לצחצח שיניים.....איזה מהר התלבשת..." אמירה כזו , נותנת פומבי להצלחה, מפנה תשומת לב לכך שהוא יכול לעשות דברים מסוימים ומעודדת לעשות אותם שוב בהמשך.
  2. נסו ליצור סדר יום קבוע- הרגלים החוזרים על עצמם הופכים להתנהגות אוטומטית , המשמעות היא שאין צורך לזכור אותם והם מפנים אנרגיה לדברים אחרים. אין הכוונה לסדר יום מלא, אלא להרגל אחד שהופכים אותו לקבוע ושגרתי, אחר כך ניתן להוסיף הרגל נוסף. למשל: " השכבת הצעצועים לישון" – בכל ערב בשעה שבע עושים טקס, אומרים בקול "הצעצועים הולכים לישון " מכניסים ביחד את כל הצעצועים לקופסאות ומסדרים אותם. 

או, בכל ערב אחרי ארוחת ערב מסדרים יחד תיק לבית הספר. עובדים לפי סדר קבוע: ההורה מקריא את המערכת והילד מכניס לתיק, או שמסדרים ספרים ואחר כך מחברות. הרעיון הוא לא לסיים מהר אלא לעשות תמיד את אותם שלבים של סידור התיק כדי שהילד ילמד.
חשוב שאתם ההורים, תשמרו על הזמן הקבוע והסדר השגרתי, כך תשמשו דוגמא וגם תתרגלו את הזכירה . 

Share by: